Algemene Bepalingen en Voorwaarden

Algemene voorwaarden

Holiday Extras GmbH

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden voor de aankoop van hotels, parkeerplaatsen, verblijven in luchthavenlounges en vakantiehuizen, evenals huurvoorwaarden voor het parkeren van voertuigen op eigen parkeerplaatsen

“Holiday Extras” is een handelsmerk van HOLIDAY EXTRAS GMBH (zie voor meer informatie de bedrijfsgegevens aan het einde van deze algemene voorwaarden). Het bedrijf HOLIDAY EXTRAS GMBH biedt hotelaccommodatie, parkeerplaatsdiensten en pendeldiensten (transfer), verblijf in luchthavenlounges, vakantiehuizen, veerboten en huurauto’s. Daarnaast biedt het bedrijf Holiday Extras GmbH onder de naam Airparks op de locatie Frankfurt Lärchenstrasse parkeergelegenheid aan als zijn eigen contractuele dienstverlening.

Voor de eenvoud wordt de merknaam “Holiday Extras” hieronder gebruikt voor inkoopdiensten in het geval van parkeerplaatsdiensten. De merknaam “Airparks” voor HOLIDAY EXTRAS GMBH. Voor het inkoopcontract dat is afgesloten tussen u (hierna “Klant” genoemd) en Holiday Extras geldt het volgende: de inkoopvoorwaarden in Hoofdstuk A zijn van toepassing indien deze op een geldige manier zijn overeengekomen. Naast de algemene voorwaarden van Holiday Extras zijn de algemene voorwaarden van de aanbieder ook van toepassing op aangekochte boekingen van hotelaccommodatie en parkeerplaatsen (indien van toepassing, plus pendeltransfers) en op aangekochte boekingen voor loungeverblijven op de luchthaven. U vindt deze algemene voorwaarden op de volgende link: https://www.holidayextras.de/terms-and-conditions-supplier.html.

Voor aangekochte boekingen van vakantiehuizen en veerboten zijn naast de inkoopvoorwaarden van Holiday Extras in Hoofdstuk A ook de algemene voorwaarden van de betreffende aanbieder van toepassing, waarnaar in het boekingsproces wordt verwezen via hyperlink.

Als er geen boekingen voor parkeergelegenheid en/of pendeldiensten worden aangekocht via Holiday Extras, maar worden aangeboden onder de merknaam Airparks op de locatie Frankfurt Lärchenstrasse als bedrijfseigen diensten van Holiday Extras GmbH, zijn de contractuele voorwaarden voor parkeerplaatsdiensten in Hoofdstuk B van toepassing indien deze op een geldige manier zijn overeengekomen. Lees daarom de betreffende voorwaarden zorgvuldig door voordat u een boeking maakt. Hoofdstuk A. Algemene inkoopvoorwaarden

1 Status van Holiday Extras, geldigheidsduur van deze algemene inkoopvoorwaarden

1.1 Holiday Extras, als de vertegenwoordiger bij juridische transacties van de respectievelijke aanbieders van de ingekochte dienst (accommodatie, parkeerplaats, pendeldienst), sluit een contract af tussen de Klant en het hotel, of de exploitant van de lounge, de aanbieder van de vakantiewoning, het autoverhuurbedrijf, de veerbootmaatschappij of de exploitant van de parkeergelegenheid, hierna uniform aangeduid als “aanbieder”.

1.2. Holiday Extras heeft daarom alleen de status van een agent. Met betrekking tot de geboekte en ingekochte dienst is Holiday Extras niet de contractuele partner van de Klant die verplicht is om de dienst te verlenen. In het bijzonder is het geen reisorganisatie in de zin van artikel 651a-m van het Duitse Burgerlijk Wetboek (BGB). Dit is niet van toepassing als Holiday Extras de indruk wekt, in overeenstemming met de principes van artikel 651a, lid 2 van het Duitse Burgerlijk Wetboek (BGB) en de overeenkomstige principes van jurisprudentie, dat het contractueel vastgelegde diensten levert als zijn bedrijfseigen diensten.

1.3. De aansprakelijkheid van Holiday Extras als agent blijft onverlet door de bovenstaande bepalingen.

1.4. De bepalingen met betrekking tot de status als agent van Holiday Extras zijn ook niet van toepassing als er contractueel is overeengekomen dat Holiday Extras parkeerplaatsdiensten of pendeldiensten aanbiedt als bedrijfseigen diensten. In dit opzicht wordt verwezen naar de bepalingen in Hoofdstuk B.

2 Toepasselijke voorschriften

2.1. De volledige juridische en contractuele relatie tussen de Klant en Holiday Extras wordt voornamelijk geregeld door deze algemene inkoopvoorwaarden voor het inkoopcontract, of door de bepalingen van het op vergoedingen gebaseerde agentschap van artikelen 675, 631 e.v. van het Duitse Burgerlijk Wetboek (BGB) en verder uitsluitend door het Duitse recht.

2.2. De juridische en contractuele relatie tussen de Klant en de ingekochte aanbieder, voor zover wettelijk overeengekomen tussen deze aanbieder en de Klant, wordt geregeld door hun algemene voorwaarden en verder door de wettelijke bepalingen die van toepassing zijn op de overeenkomstige contractuele en juridische relatie.

2.3. Deze inkoopvoorwaarden en Duitse wettelijke bepalingen zijn niet van toepassing als er verplichte afwijkende voorschriften zijn opgenomen in de internationale overeenkomsten of EU-voorschriften die van toepassing zijn op de contractuele relatie met de Klant of als de Klant, die onderdaan is van een EU-lidstaat, op grond van dergelijke voorschriften een beroep kan doen op gunstigere voorschriften van zijn/haar land van verblijf.

3 Het sluiten van het inkoopcontract en het sluiten van het contract met de aanbieder van de ingekochte dienst, aansprakelijkheid van de boekende persoon

3.1. Het volgende is van toepassing op alle boekingskanalen: a) De Klant moet verantwoordelijk zijn voor de contractuele verplichtingen van alle andere personen die voortvloeien uit het inkoopcontract en uit het contract met de aanbieder van de betreffende dienst, wat betreft zijn/haar eigen verplichtingen, voor zover hij/zij deze gezamenlijke aansprakelijkheid heeft aanvaard door middel van een uitdrukkelijke en afzonderlijke verklaring. b) Als de boeking wordt gemaakt door een wettelijk bevoegde rechtspersoon onder privaat- of publiekrecht (bedrijf, vereniging, autoriteit, enz.), wordt alleen de respectieve rechtspersoon de contractuele partner van het inkoopcontract en het verworven contract als de boeking niet expliciet wordt gemaakt als vertegenwoordiger bij juridische transacties van een of meer gedefinieerde natuurlijke personen.

3.2. Voor boekingen die mondeling (bijv. in een reisbureau), telefonisch, schriftelijk, per e-mail of fax worden gedaan, is het volgende van toepassing: a) Met de aanvaarding van de boekingsorder (inkooporder) door Holiday Extras, wordt een inkoopcontract afgesloten tussen de Klant en Holiday Extras. Voor de uitgifte van de reservering/inkooporder door de Klant en de acceptatie van de reservering/inkooporder door Holiday Extras is geen specifiek formulier vereist. b) De Klant is gebonden aan zijn/haar inkooporder in de vorm waarin Holiday Extras zijn/haar contractuele aanbod aanvaardt in de boeking aan de aanbieder van de betreffende dienst als vertegenwoordiger en agent van de betreffende aanbieder. c) Met de aanvaarding van zijn/haar reservering/inkooporder door Holiday Extras, doet de Klant dienovereenkomstig een juridisch bindend aanbod aan de betreffende aanbieder voor het afsluiten van het contract voor de betreffende dienst. De Klant is na drie werkdagen gebonden aan dit aanbod en de bijbehorende inkooporder, tenzij in het kader van de boekingsorder uitdrukkelijk een andere bindingstermijn is overeengekomen. d) Als de boekingsbevestiging die Holiday Extras als de agent aan de Klant doorgeeft in de naam van en namens de betreffende aanbieder afwijkt van de reservering/inkooporder van de klant, bestaat er een nieuw aanbod van de betreffende aanbieder. De respectievelijke aanbieder is na een periode van tien dagen gebonden aan dit nieuwe aanbod. Het contract komt tot stand op basis van dit nieuwe aanbod voor zover de Klant het aanbod aanvaardt door middel van een uitdrukkelijke verklaring, het doen van een aanbetaling en/of restbetaling of door gebruik te maken van de dienst.

3.3. Voor boekingen die plaatsvinden zonder individuele communicatie via een online boekingsprocedure (contract in elektronische zakelijke transacties), is het volgende van toepassing op het afsluiten van het contract: a) De Klant wordt geïnformeerd over het online boekingsproces op de bijbehorende website van Holiday Extras. b) De Klant heeft een overeenkomstige optie om zijn/haar invoer te corrigeren (het gebruik van deze optie wordt uitgelegd), om het gehele online boekingsformulier te verwijderen of opnieuw in te stellen. c) De contracttalen die zijn gespecificeerd voor het maken van de online boeking worden aangegeven. De Duitse taal is de enige juridisch relevante taal. d) Als de contracttekst van Holiday Extras is opgeslagen in het online boekingssysteem, wordt de reiziger geïnformeerd over deze opslag en de mogelijkheid om de contracttekst later op te halen. e) Door te klikken op de knop “Boeken onder voorbehoud van betaling”, geeft de Klant de bindende inkooporder uit aan Holiday Extras. De Klant is gebonden aan zijn/haar inkooporder in de vorm waarin Holiday Extras zijn/haar contractuele aanbod aanvaardt in de boeking aan de aanbieder van de betreffende dienst als vertegenwoordiger en agent van de betreffende aanbieder. f) De ontvangst van zijn/haar boeking en inkooporder wordt onmiddellijk langs elektronische weg aan de Klant bevestigd. g) De uitgifte van de boeking en inkooporder door op de knop “Boeken onder voorbehoud van betaling” te klikken, rechtvaardigt geen enkele aanspraak door de Klant op het afsluiten van een contract met de betreffende aanbieder. In plaats daarvan is de aanbieder vrij in zijn beslissing om het contractuele aanbod van de Klant al dan niet te aanvaarden. h) Het contract wordt afgesloten door de ontvangst van de boekingsbevestiging, die Holiday Extras doorgeeft aan de Klant als tussenpersoon en als verklaringsagent namens de betreffende aanbieder. i) Als de boekingsbevestiging onmiddellijk wordt gemaakt nadat de klant op de knop “Boeken onder voorbehoud van betaling” heeft geklikt en de boeking en inkooporder die als gevolg daarvan is uitgegeven, onmiddellijk op het scherm wordt weergegeven (boeken in realtime), wordt het contract met de betreffende aanbieder afgesloten bij de ontvangst en de weergave van deze boekingsbevestiging door de Klant op zijn/haar scherm, zonder de noodzaak van een tussentijdse kennisgeving over de ontvangst van zijn/haar boeking volgens f). In dit geval krijgt de Klant de mogelijkheid om de boekingsbevestiging op te slaan en af te drukken. De bindende aard van het contract met de betreffende aanbieder is echter niet afhankelijk van of de Klant deze opties voor opslag of afdrukken daadwerkelijk gebruikt. Holiday Extras stuurt de Klant ook een kopie van de boekingsbevestiging per e-mail, e-mailbijlage, post of fax.

3.4. Holiday Extras wijst erop dat volgens de wettelijke bepalingen (artikel 312g paragraaf 2 zin 1 clausule 5 & 9 van het Duitse Burgerlijk Wetboek [BGB]) voor contracten over passagiersvervoer en reisdiensten overeenkomstig artikel 651a van het Duitse Burgerlijk Wetboek (BGB) (reisovereenkomsten voor een vast tarief en contracten waarop artikel 651a e.v. van het Duitse Burgerlijk Wetboek [BGB]) analoog worden toegepast), die zijn afgesloten via verkoop op afstand (brieven, catalogi, telefoongesprekken, faxberichten, e-mails, berichten die via mobiele dienst (sms) zijn verzonden, evenals radio en telemedia), er geen herroepingsrecht bestaat, maar alleen de wettelijke herroepings- en beëindigingsrechten, met name het herroepingsrecht overeenkomstig artikel 651i van het Duitse Burgerlijk Wetboek (BGB) in het geval van pakketreizen. Er is echter een herroepingsrecht indien de overeenkomst voor reisdiensten overeenkomstig artikel 651a buiten de bedrijfsruimten is gesloten, tenzij de mondelinge onderhandelingen waarop het afsluiten van de overeenkomst is gebaseerd, zijn uitgevoerd op basis van de vorige order van de consument; in het laatste geval is er ook geen herroepingsrecht.

4 Algemene contractuele verplichtingen van Holiday Extras

4.1. Holiday Extras fungeert als makelaar, maar heeft niet de positie van een reisbureau. Daarom is Holiday Extras niet verplicht om advies te geven, informatie te verstrekken of andere gegevens, maatregelen of aanbestedingen te verstrekken

Regelgeving voor inreizen en visa

Gezondheidsvoorschriften

Reisverzekering

Prestaties en kredietwaardigheid van de ingekochte aanbieders

4.2. De contractuele uitvoeringsverplichting van Holiday Extras, in overeenstemming met deze inkoopvoorwaarden, bestaat in de uitvoering van de acties die nodig zijn voor het uitvoeren van de inkooporder in overeenstemming met de boekingsorder van de Klant, evenals de verwerking van de boeking, in het bijzonder de overdracht van de reisdocumenten, voor zover deze niet rechtstreeks aan de Klant worden overgedragen volgens de overeenkomst met de betreffende aanbieder.

4.3. Bij het verstrekken van informatie en gegevens over de geleverde diensten is Holiday Extras aansprakelijk binnen het kader van de wet en de contractuele overeenkomsten voor de juiste selectie van de bron van informatie en de juiste overdracht aan de Klant. Een informatiecontract met een contractuele hoofdverplichting om informatie te verstrekken komt alleen tot stand met een overeenkomstige uitdrukkelijke overeenkomst. Holiday Extras is aansprakelijk voor de juistheid van de verstrekte informatie, ongeacht de verantwoordelijkheid die voortvloeit uit een contractuele relatie, een onwettige handeling of een andere wettelijke bepaling krachtens artikel 675 lid (2) van het Duitse Burgerlijk Wetboek (BGB), alleen als en voor zover er een speciaal informatiecontract is afgesloten.

5 Betaling

5.1. Ongeacht zijn activiteit als de geautoriseerde incassoagent van de aanbieder, heeft Holiday Extras recht op een directe vordering tegen de Klant voor betaling van de prijs van de diensten die zijn aangekocht op basis van de wettelijke bepalingen in de agentschapsovereenkomst (artikel 669, 670 van het Duitse Burgerlijk Wetboek [BGB]).

5.2. Holiday Extras heeft daarom het recht om vooruitbetalingen te eisen in overeenstemming met de reis- en betalingsbepalingen van de ingekochte bedrijven, voor zover deze effectief zijn overeengekomen en rechtsgeldige vooruitbetalingsbepalingen bevatten. Holiday Extras kan verdere vooruitbetalingen innen in overeenstemming met de wettelijke bepalingen, met name artikel 651 k van het Duitse Burgerlijk Wetboek (BGB) (verplichting om het geld van de klant te verzekeren voor pakketvakanties), indien in dit opzicht een uitdrukkelijke overeenkomst is gesloten.

5.3. Reisbureaus in opdracht van en ingeschakeld door de Klant zijn alleen bevoegd om de betalingen die door de Klant aan Holiday Extras worden gedaan te innen, als deze betalingsoptie uitdrukkelijk in de boekingsbevestiging wordt vermeld.

5.4. Creditcardbetalingen zijn alleen mogelijk als dit uitdrukkelijk is overeengekomen. Hetzelfde geldt voor betaling via bankoverschrijving. Als er een betaling via creditcard of automatische incasso is overeengekomen, is Holiday Extras gemachtigd om de bijbehorende incasso meteen na het verstrekken van de boekingsbevestiging uit te voeren.

5.5. De tijdigheid van betalingen is afhankelijk van het tijdstip van de bijschrijving op de rekening van Holiday Extras. Als de verschuldigde betaling niet door de Klant wordt uitgevoerd, in het bijzonder vanwege de onmogelijkheid om de creditcard te debiteren, bezwaar van de bank in het geval van automatische incasso, storneringen die door de Klant zelf zijn geïnitieerd of om andere redenen waarvoor de Klant verantwoordelijk is, ook al heeft Holiday Extras zijn inkoopdiensten op de juiste wijze geleverd en zijn de ingekochte aanbieders bereid en in staat om hun contractuele diensten te verlenen en zonder een wettelijk of contractueel retentierecht van de Klant, heeft Holiday Extras het recht om na een herinnering met vaststelling van een termijn in naam van en met de volmacht van de respectievelijke aanbieders te verklaren dat het bedrijf zich uit het betreffende contract terugtrekt en om de Klant in naam van en met de volmacht van de aanbieder en als zijn gemachtigde incassovertegenwoordiger annuleringskosten in rekening te brengen overeenkomstig clausule 7 van deze voorwaarden.

5.6. Met betrekking tot de betalingsclaim van Holiday Extras kan de Klant geen vorderingen indienen tegen de ingekochte aanbieder, in het bijzonder vanwege gebrekkige uitvoering van het ingekochte contract, door middel van retentie of verrekening, tenzij een verwijtbare schending van contractuele verplichtingen van Holiday Extras de oorzaak of bijdragende oorzaak is geworden voor het optreden van dergelijke vorderingen of Holiday Extras om andere redenen rechtstreeks aansprakelijk is jegens de Klant voor de aangevoerde tegenvorderingen.

6 Reisdocumenten

6.1. De Klant is verplicht om de juistheid en volledigheid van contractuele en reisdocumenten die door Holiday Extras aan de Klant worden verstrekt te controleren, met name boekingsbevestigingen, hotelvouchers, loungetickets, vouchers voor vakantiewoningen, parkeervergunningen, toegangskaarten en andere reisdocumenten, met name voor overeenstemming met de boeking en de inkooporder.

6.2. De Klant is verplicht om Holiday Extras onmiddellijk op de hoogte te stellen van eventuele fouten, afwijkingen, ontbrekende documenten of andere afwijkingen die de Klant heeft herkend. Indien de Klant deze verplichting niet nakomt, kan een vergoedingsverplichting van Holiday Extras met betrekking tot de daaruit voortvloeiende schade worden beperkt of volledig uitgesloten in overeenstemming met de wettelijke bepalingen inzake de verplichting tot schadebeperking (artikel 254 van het Duitse Burgerlijk Wetboek [BGB]).

7 Terugtrekking en omboeking bij hotel-, lounge- en parkeerplaatsreserveringen

7.1. De door Holiday Extras bemiddelde aanbieders van hotel-, lounge- en parkeerplaatsreserveringen verlenen de klant een contractueel herroepingsrecht overeenkomstig de volgende bepalingen. Annuleringen van bemiddelde services kunnen schriftelijk, per e-mail, per fax, via internet, bij het door de klant ingeschakelde reisbureau via CRS, telefonisch of persoonlijk plaatsvinden. Beslissend voor het moment waarop de annulering van kracht wordt, is de ontvangst van de verklaring bij Holiday Extras (HOLIDAY EXTRAS GMBH). Bij annulering vóór de dag van de levering van de geboekte service dienen aan Holiday Extras als incasso-gevolmachtigde van de betreffende bemiddelde aanbieder de volgende vaste vergoedingen te worden betaald. De berekening van de annuleringskosten hangt hier af van het betreffende door de klant geboekte tarief van de serviceleverancier en is als volgt:

a) Gratis annulering van reserveringen:

Voor zover de klant de bemiddelde service heeft geboekt als onderdeel van een product dat tot de dag ervoor kosteloos kan worden geannuleerd, geldt dit:

b) Boekingen met korting

Voor zover de klant de bemiddelde service in het kader van een kortingstarief heeft geboekt, geldt:

c) Niet-annuleerbare reserveringen

Voor zover de klant de bemiddelde service in het kader van een niet-annuleerbaar tarief heeft geboekt, geldt:

7.2. Voor wijzigingen met betrekking tot de termijn waarin de service genoten wordt, de luchthaven, de locatie van het hotel- of de vakantiewoning, de aanvang van het genot van de service, de accommodatie of de wijze van vervoer (omboeking), die tot zes weken voor aanvang van het genot van de service op verzoek van de klant worden doorgevoerd, geldt: a) Er bestaat geen recht van de klant op het uitvoeren van dergelijke omboekingen. Ook bestaat er geen contractueel of wettelijk recht op de overdracht van de overeenkomst aan een derde of het gebruik van de contractuele services door een derde. b) Als de wijzigingen mogelijk zijn en deze op verzoek van de klant worden doorgevoerd, kan Holiday Extras namens en onder volmacht van de aanbieder een omboekingstoeslag van € 10,- per persoon en per omboekingsprocedure in rekening brengen. c) De omboekingstoeslag geldt ook dan, als Holiday Extras namens en met volmacht van de aanbieder instemt met een overdracht van de overeenkomst of met de gebruikmaking van de contractuele services door een derde. d) Omboekingen voor vroegboekaanbiedingen zijn mogelijk; Na het verstrijken van de betreffende reserveringstermijn echter alleen onder bijbetaling van het verschil met de op dat moment geldende normale prijs. e) Bij wijzigingen, die een vermindering van het aantal geboekte kamers, overnachtingen of parkeerdagen ten gevolge hebben en op de uitvoering waarvan zij geen recht hebben, kan het betreffende hotel of de betreffende aanbieder van de vakantiewoning of van de parkeerplaatsaanbieder een verwerkingstoeslag van € 10, - per kamer en nacht of per parkeerplaatsreservering in rekening brengen.

8 Verplichtingen van Holiday Extras in geval van klachten van de Klant aan de ingekochte aanbieders

8.1. In het geval van klachten of andere vorderingen tegen de ingekochte aanbieders is de verplichting van Holiday Extras beperkt tot het verstrekken van alle informatie en documenten die voor dit doel van belang zijn voor de Klant, met name de kennisgeving van namen en adressen van de geboekte aanbieders.

8.2. Holiday Extras is niet verplicht om overeenkomstige verklaringen of documenten te accepteren en/of door te sturen.

8.3. Met betrekking tot vorderingen van de Klant tegen de ingekochte aanbieders is Holiday Extras ook niet verplicht om advies te geven over het type, de reikwijdte, het bedrag of de vereisten van de vordering en deadlines die moeten worden nageleefd of andere wettelijke bepalingen.

9 Aansprakelijkheid voor Holiday Extras

9.1. De aansprakelijkheid van Holiday Extras die voortvloeit uit het inkoopcontract voor schade als gevolg van letsel aan leven, lichaam of gezondheid dat is gebaseerd op een opzettelijk of nalatig plichtsverzuim door Holiday Extras of een opzettelijk of nalatig plichtsverzuim door een wettelijke vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van Holiday Extras is niet beperkt.

9.2. Voor zover Holiday Extras geen overeenkomstige contractuele verplichting heeft aanvaard door uitdrukkelijke overeenkomst met de Klant, is het bedrijf niet aansprakelijk voor het afsluiten van contracten die overeenkomen met het boekingsverzoek van de Klant met de in te kopen aanbieders.

9.3. Voor zover Holiday Extras niet de schijn wekt met betrekking tot de geboekte diensten in overeenstemming met de principes van artikel 651 a lid 2 van het Duitse Burgerlijk Wetboek (BGB) en de overeenkomstige beginselen van de jurisprudentie dat het contractueel bepaalde diensten zal verlenen als zijn bedrijfseigen diensten en daarom uitsluitend de makelaar van de geboekte diensten is, is Holiday Extras niet aansprakelijk voor het verlenen van diensten, voor stroomstoringen, voor gebreken in de diensten en ook niet voor persoonlijk letsel of materiële schade, met uitzondering van het geval dat een schending van zijn eigen contractuele of wettelijke verplichtingen door Holiday Extras de oorzaak of bijdragende oorzaak voor het ontstaan van schade is geworden. De contractuele en wettelijke aansprakelijkheid van Holiday Extras als verhuurder blijft hierdoor onaangetast voor zover Holiday Extras op basis van overeenkomstige contractuele overeenkomsten parkeerruimte en/of pendeldiensten biedt als zijn eigen dienst.

10 Verjaringstermijn

10.1. Vorderingen van de Klant die voortvloeien uit het inkoopcontract op basis van letsel aan leven, lichaam of gezondheid, inclusief contractuele schadeclaims op basis van een nalatig plichtsverzuim door Holiday Extras of een opzettelijk of nalatig plichtsverzuim door een wettelijke vertegenwoordiger of plaatsvervangende agent van Holiday Extras, vervallen na drie jaar. Dit geldt ook voor vorderingen tot vergoeding van andere schade op basis van een grove nalatigheid van Holiday Extras of een opzettelijke of grove nalatigheid van een wettelijke vertegenwoordiger of plaatsvervangende agent van Holiday Extras.

10.2. Alle andere vorderingen die voortvloeien uit het inkoopcontract vervallen na één jaar.

10.3. De verjaringstermijn op grond van clausule 10.1 en 10.2 begint aan het einde van het jaar waarin de vordering is ontstaan en de Klant zich bewust zou zijn geworden van de omstandigheden die de vordering tegen Holiday Extras rechtvaardigen en de laatste zelf als de tegenpartij kennis daarvan opdoet of zonder grove nalatigheid daarvan bewust had moeten zijn geworden.

10.4. Als de Klant en Holiday Extras worden opgeschort om te onderhandelen over beweerde claims of over de omstandigheden die de claim rechtvaardigen, wordt de verjaringstermijn opgeschort totdat de Klant of Holiday Extras weigeren de onderhandelingen voort te zetten. De verjaringstermijn zal ten vroegste drie maanden na het einde van de opschorting plaatsvinden.

11 Alternatieve geschillenbeslechting

Met betrekking tot de Wet op de beslechting van consumentengeschillen wijst Holiday Extras erop dat Holiday Extras niet deelneemt aan een vrijwillige beslechting van consumentengeschillen. Als een beslechting van een consumentengeschil verplicht zou zijn voor Holiday Extras na het publiceren van deze algemene inkoopvoorwaarden, zal Holiday Extras de consumenten hiervan in een geschikte vorm op de hoogte stellen. Holiday Extras verwijst naar het Europese online platform voor geschillenbeslechting http://ec.europa.eu/consumers/odr/ voor alle contracten die zijn afgesloten via elektronische juridische transacties.

Hoofdstuk B. Algemene voorwaarden voor parkeerdiensten en pendeldienst onder het merk “Airparks”

1 Status van Airparks, toepasselijke wettelijke bepalingen, status van Airparks

1.1. Airparks biedt alleen op de locatie Frankfurt Lärchenstrasse parkeerdiensten aan als zijn eigen contractuele diensten. Met betrekking tot parkeerdiensten op alle andere locaties is Airparks alleen een tussenpersoon. In dit opzicht zijn voor de inkoop van parkeerplaatsdiensten op de andere locaties de algemene inkoopvoorwaarden in Hoofdstuk A van toepassing, indien deze in geldige vorm zijn overeengekomen.

1.2. Voor contracten voor parkeerplaatsdiensten die Airparks op de locatie Frankfurt Lärchenstrasse levert als zijn eigen contractuele diensten, zijn deze contractuele voorwaarden voor parkeerplaatsdiensten voornamelijk van toepassing op de volledige contractuele en juridische relatie tussen de Klant en Airparks, voor zover geldig overeengekomen, of als alternatief het huurcontractrecht van artikel 535 e.v. van het Duitse Burgerlijk Wetboek (BGB) en verder uitsluitend het Duitse recht.

1.3. Deze contractuele voorwaarden voor parkeerplaatsdiensten en Duitse wettelijke bepalingen zijn niet van toepassing als verplichte afwijkende voorschriften die van toepassing zijn op de contractuele relatie zijn opgenomen in toepasselijke internationale overeenkomsten of EU-voorschriften of als de Klant, die onderdaan is van een lidstaat van de EU, zich op grond van dergelijke voorschriften kan beroepen op gunstigere voorschriften van zijn/haar land van verblijf.

1.4. Airparks heeft de status van een verhuurder, voor zover het verlenen van de parkeerplaatsdienst door Airparks uitdrukkelijk is overeengekomen als een contractuele dienst door Airparks en Airparks als gevolg daarvan niet optreedt als agent van de parkeerplaatsdienst.

2 Het sluiten van het contract

2.1. Het volgende is van toepassing op alle boekingskanalen: a) Alleen de Klant die het contract afsluit, is een contractuele partner als de huurder en dus de partij die verplicht is te betalen met betrekking tot alle parkeerplaatsdiensten, ook als er voor meerdere auto’s parkeerplaatscontracten worden geboekt, indien en voor zover de Klant bij het boeken niet uitdrukkelijk optreedt als vertegenwoordiger van andere personen. b) In het geval van een dergelijke plaatsvervanger moet de Klant verantwoordelijk zijn voor de contractuele verplichtingen van alle andere personen in het kader van het contract met betrekking tot de dienst voor parkeerplaatsen zoals voor hun eigen verplichtingen, voor zover de Klant deze gezamenlijke aansprakelijkheid heeft aanvaard door middel van een uitdrukkelijke en afzonderlijke verklaring. c) Als de boeking wordt gemaakt door een rechtspersoon onder privaat- of publiekrecht (bedrijf, verenigingen, autoriteit, enz.), is alleen de respectievelijke rechtspersoon de contractuele partner van het contract met betrekking tot de parkeerplaatsdienst als de boeking niet uitdrukkelijk wordt gedaan als vertegenwoordiger bij juridische transacties van een of meer specifieke natuurlijke personen.

2.2. Voor een boeking die mondeling (bijv. in het reisbureau), per telefoon, schriftelijk, per e-mail of per fax is gemaakt, geldt het volgende: a) Met de boeking biedt de Klant Airparks het sluiten van een contract voor de parkeerplaatsdiensten op basis van deze contractuele voorwaarden, evenals alle informatie over de parkeerfaciliteit, het gebruik, de beschikbaarheid, openingstijden en andere informatie, voor zover deze tijdens de boeking beschikbaar zijn voor de Klant. De Klant is na drie werkdagen gebonden aan zijn/haar contractaanbod. b) Het contract is juridisch bindend als de Klant binnen de bindingstermijn de boekingsbevestiging van Airparks ontvangt. c) De boekingsbevestiging vereist geen specifieke vorm en is daarom mogelijk via telefoon, e-mail, fax of schriftelijk. In het geval van telefonische boekingen zal Airparks over het algemeen een schriftelijke bevestiging uitgeven naast de bindende telefonische boekingsbevestiging. Dit wordt echter uitsluitend gebruikt voor de documentatie van de telefonische boeking; de rechtsgeldigheid van het contract dat op bindende wijze via de telefoon wordt afgesloten met betrekking tot de parkeerplaatsdienst is niet afhankelijk van de ontvangst van deze aanvullende schriftelijke bevestiging. d) Als de boekingsbevestiging van Airparks afwijkt van de boeking van de Klant, bestaat er een nieuw aanbod van Airparks. Airparks is na een periode van tien dagen gebonden aan dit nieuwe aanbod. Het contract treedt in werking op basis van dit nieuwe aanbod voor zover de Klant het aanbod aanvaardt door middel van een uitdrukkelijke verklaring, het doen van een aanbetaling en/of restbetaling of door gebruik te maken van de dienst.

2.3. Voor boekingen die plaatsvinden zonder individuele communicatie via een online boekingsprocedure (contract in elektronische zakelijke transacties), is het volgende van toepassing op het afsluiten van het contract: a) De Klant wordt geïnformeerd over het online boekingsproces op de bijbehorende website van Airparks. b) De Klant heeft een overeenkomstige correctieoptie om zijn/haar invoer te corrigeren, om het gehele online boekingsformulier te verwijderen of opnieuw in te stellen; het gebruik van deze optie wordt uitgelegd. c) De contracttalen die zijn gespecificeerd voor het maken van de online boeking zijn aangegeven. De Duitse taal is de enige juridisch relevante taal. d) Als de contracttekst door Airparks wordt opgeslagen in het online boekingssysteem, wordt de reiziger geïnformeerd over deze opslag en de mogelijkheid om de contracttekst later op te halen. e) Door te klikken op de knop “Boeken onder voorbehoud van betaling”, biedt de Klant Airparks op een bindende manier de optie om een contract voor parkeerplaatsdiensten af te sluiten op basis van deze contractuele voorwaarden en alle informatie over de parkeerfaciliteit, het gebruik ervan, de beschikbaarheid, openingstijden en andere informatie, als deze tijdens de boeking aan de Klant worden getoond. De Klant is na drie werkdagen gebonden aan zijn/haar contractaanbod. f) De Klant ontvangt onmiddellijk langs elektronische weg bevestiging van zijn/haar boeking. g) Het maken van de boeking door te klikken op de knop “Boeken onder voorbehoud van betaling” rechtvaardigt geen enkele aanspraak van de Klant op het sluiten van een contract voor de parkeerplaatsdiensten. In plaats daarvan staat het Airparks vrij om te beslissen om het contractuele aanbod van de Klant al dan niet te accepteren. h) Het contract wordt afgesloten door de ontvangst van de boekingsbevestiging die Airparks per e-mail, per fax, schriftelijk of telefonisch naar de Klant stuurt. i) Als de boekingsbevestiging wordt gemaakt onmiddellijk na het klikken op de knop “Boeken onder voorbehoud van betaling” en de resulterende bindende boeking wordt gemaakt door deze boekingsbevestiging onmiddellijk op het scherm weer te geven (in realtime boeken), wordt het contract met Airparks afgesloten bij de ontvangst en de weergave van deze boekingsbevestiging aan de Klant op zijn/haar scherm, zonder de noodzaak van een tussentijdse kennisgeving over de ontvangst van zijn/haar boeking volgens f). In dit geval krijgt de Klant de mogelijkheid om de boekingsbevestiging op te slaan en af te drukken. De bindende aard van het contract met Airparks is echter niet afhankelijk van of de Klant deze opties voor opslag of afdrukken daadwerkelijk gebruikt. Airparks stuurt de Klant ook een kopie van de boekingsbevestiging per e-mail, e-mailbijlage, post of fax.

2.4. Annuleringsrecht: In het geval van contracten voor parkeerplaatsdiensten onder de merknaam Airparks bij verkoop op afstand, heeft de Klant recht op een herroepingsrecht in overeenstemming met de wettelijke bepalingen, op voorwaarde dat hij/zij een consument is. Er wordt verwezen naar de volgende annuleringsinstructies, die ook kunnen worden gevonden via de link Instructies voor annuleren.

3 Diensten geleverd door Airparks

3.1. De contractueel verschuldigde dienst van Airparks bestaat uit het verstrekken van de parkeerplaats voor de overeengekomen contracttermijn in overeenstemming met deze contractvoorwaarden en alle informatie en uitleg die beschikbaar is voor de Klant tijdens de boeking, evenals de gebruiksvoorschriften van de parkeerfaciliteit.

3.2. Een specifieke parkeerplaats of een specifieke staat of locatie van de parkeerplaats is alleen contractueel verschuldigd als dit uitdrukkelijk is overeengekomen.

3.3. Toezicht, controle, opslag en het verlenen van verzekeringsdekking vallen niet onder de contractuele diensten van Airparks. Zelfs als er personeel aanwezig is in de parkeerfaciliteit of als deze wordt gecontroleerd met optische elektronische apparatuur (videobewaking), houdt dit geen veronderstelling van bewaring of aansprakelijkheid in, met name niet voor diefstal of schade.

3.4. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen met Airparks, is de geschiktheid van de contractueel verschuldigde parkeerplaats beperkt tot voertuigen met een voertuighoogte van maximaal 1,90 m en een voertuigbreedte van maximaal 2 m.

4 Verplichtingen van de klant

4.1. Door op de parkeerfaciliteit te rijden, verzekert de Klant dat de bestuurder in het bezit is van het vereiste rijbewijs en dat het voertuig de wettelijk voorgeschreven verzekeringsdekking heeft tot aan het verlaten van het bedrijfsterrein. Op verzoek moeten aan Airparks, zijn werknemers en plaatsvervangende agenten een rijbewijs en voertuigregistratie worden getoond. Airparks, of de beheerder van de parkeerfaciliteit of diens agenten, kunnen in geval van gerechtvaardigde twijfel en bij ongevallen of schade een bewijs van voldoende verzekeringsdekking vereisen, zowel voor en nadat de toegang wordt verleend. Als het overeenkomstige bewijs niet kan worden getoond, hebben Airparks, de beheerder van de parkeerfaciliteit of zijn agenten het recht om te weigeren om het contract na te komen en om de toegang tot de parkeerfaciliteit te weigeren. In dergelijke gevallen heeft de Klant geen recht op terugbetaling of schadevergoeding, tenzij de Klant uitdrukkelijk het bewijs heeft voorgelegd dat de weigering van uitvoering niet gerechtvaardigd was.

4.2. Op het bedrijfsterrein zijn de algemene verkeersregels van toepassing. De Klant dient zich te houden aan de voorschriften van de verkeersbeheerder.

4.3. Elke klant en de door hem aangewezen personen moeten zich zodanig gedragen dat risico’s en schade aan derden worden uitgesloten. De instructies van Airparks, zijn werknemers of plaatsvervangende agenten moeten worden opgevolgd.

4.4. De Klant moet zijn/haar voertuig parkeren op de aangegeven plaats en op een zodanige manier dat op elk moment ongehinderd parkeren mogelijk is in de aangrenzende parkeerplaatsen. Als er een specifieke parkeerplaats is toegewezen aan de Klant, is de Klant verplicht om zijn/haar voertuig op de juiste wijze te parkeren (binnen de grenzen), en uitsluitend op de aangegeven parkeerplaats. Als de Klant opzettelijk of door nalatigheid de bepaling overtreedt om zijn/haar voertuig op de toegewezen parkeerplaats te parkeren (met name bij het hinderlijk parkeren van het voertuig, bij het parkeren op een parkeerplaats die is aangewezen als parkeerplaats voor mindervaliden, indien deze niet uitdrukkelijk is toegewezen aan de Klant; als de overeengekomen/geboekte parkeerperiode is overschreden), heeft Airparks het recht om het verkeerd geparkeerde voertuig als laatste redmiddel naar de toegewezen parkeerplaats te verplaatsen door middel van passende maatregelen op kosten van de Klant of indien nodig, het te (laten) wegslepen als er geen gematigder middelen beschikbaar zijn. Het staat de Klant vrij om te bewijzen dat er geen of minder schade is ontstaan dan de schade die door Airparks is gefactureerd als gevolg van de maatregelen.

4.5. Er moet met zorg en op gepaste wijze worden omgegaan met het bedrijfsterrein en de faciliteiten. In geval van schade aan de parkeerplaats of aan de faciliteiten waarvoor de Klant verantwoordelijk is, worden de kosten die de Klant als gevolg van deze actie heeft gemaakt na rectificatie aan de Klant gefactureerd. De Klant kan aan Airparks bewijzen dat er geen of minder schade is opgelopen dan wat wordt beweerd.

4.6. Het is de Klant verboden grote reparaties uit te voeren op het bedrijfsterrein (uitzondering: door erkende pechhulpdiensten), voertuigen te wassen of te reinigen, koelwater, brandstoffen of oliën af te tappen of afval uit het voertuig weg te gooien op het bedrijfsterrein. Verontreiniging waarvoor de Klant verantwoordelijk is, moet onmiddellijk en op de juiste wijze door de Klant worden verwijderd. In het geval van schendingen waarvoor de Klant verantwoordelijk is of waarvoor de Klant buiten zijn/haar schuld verantwoordelijk is als medeaansprakelijke partij, heeft Airparks het recht om dergelijke verontreiniging op kosten van de Klant te verwijderen. In geval van verontreiniging van de bodem of het grondwater moet de verwijdering worden uitgevoerd door een erkend gespecialiseerd bedrijf op kosten van de Klant. In deze gevallen heeft de Klant niet het recht om zelf rectificatie uit te voeren, tenzij hij/zij kan aantonen dat hij/zij voldoende professionele geschiktheid bezit.

4.7 Het is verboden op het bedrijfsterrein te blijven voor andere doeleinden dan het parkeren en ophalen, laden en lossen van voertuigen, of tijdens het wachten voor vervoer naar de luchthaven of cruisehaven. Ook hier moeten de instructies van Airparks, zijn werknemers en plaatsvervangende agenten worden opgevolgd.

5 Overdracht van de parkeerplaats, verplichtingen van de Klant (melding van gebreken) en beëindiging, uitsluitingstermijn

5.1. De parkeerplaats wordt geacht naar behoren te zijn overgedragen als eventuele klachten niet onmiddellijk onder de aandacht van Airparks worden gebracht.

5.2. De Klant is verplicht om eventuele storingen of defecten aan de diensten van Airparks onmiddellijk te melden aan de erkende instantie, zonder dit uitdrukkelijk aan het personeel van de parkeerfaciliteit te melden en om een oplossing te eisen. Als de Klant verwijtbaar verzuimt om Airparks op de hoogte te stellen van een gebrek, heeft de Klant geen recht op een verlaging van de contractueel overeengekomen vergoeding of schadevergoeding.

5.3. De Klant is verplicht om alle duidelijke schade te melden aan het personeel dat verantwoordelijk is voor de parkeerfaciliteit en, indien nodig, contact met het personeel op te nemen via een noodoproepgesprek voordat hij/zij de parkeerfaciliteit verlaat en hen de mogelijkheid te geven het voertuig te onderzoeken. Als dit in uitzonderlijke gevallen niet mogelijk of redelijk is voor de Klant, moet de kennisgeving niet later dan 14 dagen na het schadegeval schriftelijk worden gedaan aan Airparks op het onderstaande adres van Holiday Extras GmbH. In het geval van niet duidelijk waarneembare schade moet de kennisgeving binnen 14 dagen na ontdekking van de schade schriftelijk worden gedaan. Als de Klant zijn/haar plicht tot melding schendt, zijn alle vorderingen tot schadevergoeding door de Klant uitgesloten, tenzij de Klant niet verantwoordelijk is voor de nalatigheid. Deze meldingsverplichtingen en de uitsluitingstermijn zijn niet van toepassing als de Klant of zijn/haar medereizigers persoonlijk letsel hebben opgelopen of als Airparks door grove nalatigheid of opzet andere schade heeft veroorzaakt. Anders zijn de meldingsplicht en de uitsluitingstermijn van toepassing op zowel contractuele als juridische vorderingen.

6 Aansprakelijkheid van Airparks

6.1. Airparks aanvaardt geen aansprakelijkheid voor ongevallen veroorzaakt door de Klant of bestuurder die leiden tot materiële schade en/of persoonlijk letsel op het bedrijfsterrein.

6.2 Airparks is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door hoffelijkheden (assistentie bij opstarten of parkeren) van zijn werknemers en/of plaatsvervangende agenten.

6.3 De aansprakelijkheid van Airparks omvat de wettelijke aansprakelijkheid voor schade, vernietiging, diefstal, verlies of ongeoorloofd gebruik van geparkeerde voertuigen of hun toebehoren (exclusief inhoud, waardevolle artikelen en lading).

6.4 Airparks is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door immissies van derden, noch voor overmacht, noch voor schade veroorzaakt door interne en externe onrust, oorlogsgebeurtenissen en elementaire natuurkrachten.

6.5. De bovengenoemde beperkingen van aansprakelijkheid zijn van toepassing op alle schadeclaims, ongeacht hun rechtsgrondslag, inclusief vorderingen voortvloeiend uit onrechtmatige daad. Ze zijn ook van toepassing in gevallen van schadeclaims door een Klant tegen werknemers of plaatsvervangende agenten van Airparks. Ze zijn niet van toepassing in gevallen van aansprakelijkheid voor een gebrek na de veronderstelling van een garantie of in het geval van frauduleus verzwegen fouten.

6.6. Airparks is aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit letsel aan leven, ledematen of gezondheid zonder beperking in overeenstemming met de bovenstaande aansprakelijkheidsbeperkingen en in overeenstemming met de wettelijke bepalingen. Airparks is aansprakelijk voor andere schade in geval van opzet of grove nalatigheid. In het geval van lichte nalatigheid is er alleen sprake van aansprakelijkheid voor schade als deze is toe te schrijven aan een schending van een wezenlijke contractuele verplichting of een fundamentele verplichting op een manier die het doel van het contract in gevaar brengt. In deze gevallen is de aansprakelijkheid beperkt tot de voorzienbare schade die kenmerkend is voor het contract.

7 Speciale voorzieningen voor pendeldiensten

7.1 Airparks zal de nodige zorgvuldigheid in acht nemen volgens de plaatselijke omstandigheden en alle relevante en voorzienbare omstandigheden voor Airparks om de Klant tijdig op een gemelde vertrektijd te vervoeren naar de luchthaven of cruisehaven. De tijdigheid van aankomst is niet het onderwerp van het contract. Voor zover een vertraagde aankomst, met name het niet op tijd opstijgen of inschepen, niet de schuld is van Airparks, is Airparks niet verplicht om een vergoeding te betalen of om kosten voor vervangend vervoer, pendelvervoer of andere kosten te vergoeden.

7.2 De Klant moet stipt op de overeengekomen locatie verschijnen om gebruik te maken van de pendeldiensten. Daarbij moet hij/zij de vereiste tijd reserveren, rekening houdend met alle relevante omstandigheden waarvan hij/zij op de hoogte was of had kunnen zijn. De Klant is altijd verantwoordelijk voor het lezen en volgen van de media, met name weersvoorspellingen en verkeersaankondigingen, evenals het nieuws van de luchthavens en cruisehavens. Airparks is niet verplicht om de Klant hierover te informeren. Als de Klant zijn/haar verplichtingen niet nakomt, is Airparks niet aansprakelijk voor klein nalatig plichtsverzuim. De bepaling in artikel 7.1 zin 3 is dienovereenkomstig van toepassing.

7.3. Airparks kan personen uitsluiten van vervoer die duidelijk onder de invloed zijn van alcohol of andere bedwelmende stoffen, die bedreigend zijn of anderszins op een zodanige manier handelen dat er een aanzienlijke beperking of gevaar voor de persoon zelf, andere personen, de bestuurder of het voertuig te verwachten is. In het geval van een dergelijke gerechtvaardigde uitsluiting is er geen aanspraak op schadevergoeding of vergoeding van onkosten.

8 Aansprakelijkheid van de Klant

8.1. De Klant is aansprakelijk voor opzettelijke of nalatige schade aan de juridische activa van Airparks of derden op het terrein van Airparks die is veroorzaakt door de Klant zelf.

8.2. Ongeacht de schuld is de Klant aansprakelijk voor alle schade die voortvloeit uit technische gebreken veroorzaakt door het voertuig dat door hem/haar, zijn/haar werknemers, zijn/haar agenten of zijn/haar metgezellen (familieleden) of in opdracht van hem/haar door derden op het terrein van Airparks is gebracht (bijv. olieverlies, explosie). Dit is ook van toepassing als dergelijke gebreken niet waren opgenomen in het statusrapport van het voertuig of eerder onbekend waren. De Klant zal zijn/haar eigen vorderingen op derden of verzekeringspolissen die voortvloeien uit een vordering op voorhand aan Airparks overdragen, voor zover Airparks wordt aangeklaagd als gevolg van een dergelijk verlies.

8.3. Het staat de Klant vrij om te bewijzen dat er geen of minder schade is ontstaan dan de beweerde schade.

9 Acties door Airparks in geval van storingen in de parkeerfaciliteit; duur van het parkeren overschreden

9.1. Airparks kan het parkeren van het voertuig op het bedrijfsterrein weigeren als er aanwijzingen zijn dat het rijden of parkeren op het terrein gevaar kan opleveren voor de operationele veiligheid van Airparks.

9.2. Als de overeengekomen/geboekte parkeerduur wordt overschreden om redenen waarvoor de Klant niet verantwoordelijk is en als dit betekent dat de contractueel verschuldigde dienst moet worden onthouden aan een andere klant (dit omvat in het bijzonder het overschrijden van de parkeerduur als gevolg van een staking door luchtverkeersleiders of piloten; annulering of vertraging van vluchten; stormachtig weer), heeft Airparks als laatste redmiddel het recht om het voertuig te verplaatsen of weg te slepen als er geen gematigder middelen beschikbaar zijn. De kosten voor deze maatregelen zijn voor rekening van de Klant. Clausule 8.3 is dienovereenkomstig van toepassing.

9.3. De bepaling in clausule 9.2 in combinatie met 8.3. geldt dienovereenkomstig op elke overschrijding van de parkeertermijn waarvoor de Klant verantwoordelijk is met dien verstande dat, naast het recht om het voertuig te verplaatsen als er geen gematigder middelen beschikbaar zijn, en de verplichting van de Klant om de kosten voor de overeenkomstige maatregelen te vergoeden, de Klant een vergoeding moet betalen volgens de gebruikelijke en aanbestede tarieven voor de overeenkomstige parkeerfaciliteit.

10 Pandrecht van Airparks

10.1. Als Airparks zijn contractuele diensten op de juiste wijze heeft aangeboden of geleverd en de Klant geen recht heeft op een contractueel of wettelijk recht op retentie of verrekening, kan Airparks weigeren het voertuig te retourneren zonder voorafgaande volledige betaling van de factuurprijs.

10.2. Airparks heeft recht op een retentierecht en een wettelijk pandrecht op het geparkeerde voertuig van de Klant in overeenstemming met de wettelijke bepalingen met betrekking tot het pandrecht van de Verhuurder als gevolg van zijn vordering voortvloeiend uit de huurovereenkomst.

11 Verjaringstermijn

11.1. Vorderingen van de Klant die voortvloeien uit het contract op basis van letsel aan leven, lichaam of gezondheid, inclusief contractuele schadeclaims voor pijn en lijden, die zijn gebaseerd op een nalatige plichtsverzuim door Airparks of een opzettelijk of nalatig plichtsverzuim door een wettelijke vertegenwoordiger of plaatsvervangende agent van Airparks, vervallen na drie jaar. Dit geldt ook voor vorderingen tot vergoeding van andere schade op basis van een grove nalatigheid van Airparks of een opzettelijke of grove nalatigheid van een wettelijke vertegenwoordiger of plaatsvervangende agent van Airparks.

11.2. Vorderingen van Airparks als gevolg van wijziging of verslechtering van het huurpand en vorderingen van de Klant voor terugbetaling van onkosten vervallen volgens de wettelijke bepalingen.

11.3. Alle andere vorderingen die voortvloeien uit de verjaringstermijn vervallen na één jaar.

11.4. De verjaringstermijn op grond van clausule 11.1 en 11.2 begint aan het einde van het jaar waarin de vordering is ontstaan en de Klant zich bewust had moeten geworden van de omstandigheden die de vordering tegen Airparks rechtvaardigen en de laatste zelf als de tegenpartij kennis daarvan opdoet of zonder grove nalatigheid daarvan bewust had moeten zijn geworden. 11.5. Als er onderhandelingen gaande zijn tussen de Klant en Airparks met betrekking tot beweerde claims die onderworpen zijn aan de verjaringstermijn volgens clausule 11.1 en 11.2, of omstandigheden die dergelijke claims rechtvaardigen, wordt de verjaringstermijn opgeschort totdat de Klant of Airparks weigert de onderhandelingen voort te zetten. De verjaringstermijn zal ten vroegste drie maanden na het einde van de opschorting plaatsvinden.

12 Alternatieve geschillenbeslechting

Met betrekking tot de Wet op de beslechting van consumentengeschillen wijst Airparks erop dat Airparks niet deelneemt aan een vrijwillige beslechting van consumentengeschillen. Als een geschillenbeslechting voor consumenten verplicht zou zijn voor Airparks na het uitgeven van deze contractuele voorwaarden, zal Airparks de consument hierover in een geschikte vorm informeren. Airparks verwijst naar het Europese online platform voor geschillenbeslechting http://ec.europa.eu/consumers/odr/ voor alle contracten die zijn afgesloten via elektronische juridische transacties.

Voor de informatie over annulering

Vanaf: 24 augustus 2021

Holiday Extras GmbH

Directeuren: Matthew Pack

Aidenbachstr. 52

81379 Munich

Germany

Telefoonnummer: +49(0)89/67 80 59-0

Fax: +49(0)89/67 80 59-199

E-mail: info@holidayextras.de

Internet: www.holidayextras.de